NOWOŚCI STIGA

Transfer danych i godziny pracy autonomicznego robota koszącego. O co chodzi?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie zadanie w tytule, kilka słów wprowadzenia, które są niezbędne w przypadku tych urządzeń. Zastosowane w nowych robotach koszących technologie wymagają łączności pomiędzy maszyną, a stacją bazową i usługą STIGA Cloud. To trochę tak, jakby Twój robot koszący był cały czas online...

Jak działa autonomiczny robot koszący?

W przypadku tych urządzeń konieczne jest zapewnienie stałej i pewnej komunikacji pomiędzy robotem, STIGA Cloud oraz stacją referencyjną. Łączność ta odbywa się z wykorzystaniem transferu danych poprzez sieci 4G, czyli w uproszczeniu z wykorzystaniem dostępu do Internetu poprzez sieć telefonii komórkowej. Oznacza to, że takie przeszkody terenowe jak mury, drzewa, krzewy, itp. w większości wypadków nie stanowią przeszkody w zapewnieniu komunikacji robota z pozostałą częścią systemu, podobnie jak to ma miejsce w przypadku korzystania z Internetu za pomocą zwykłego telefonu. W efekcie robot jest w stanie pracować autonomicznie i zająć się pielęgnacją Twojego trawnika z najwyższą dokładnością.

Kilka słów o GPS
Pamiętać trzeba, że zarówno stacja bazowa (referencyjna) jak i sam robot koszący, wyposażone są w odbiorniki GPS. Dzięki temu robot jest w stanie w ogóle określić swoją pozycję. Aby odbiornik GPS mógł pracować i określić swoją pozycję, musi mieć możliwość odbioru sygnałów z wielu satelitów poruszających się po orbitach eliptycznych wokół naszej planety. W teorii do określenia pozycji wystarczy odbiór sygnału z trzech takich satelitów. W praktyce, aby uzyskać wysoką dokładność pomiaru pozycji musi być ich znacznie więcej. Zasada w tym wypadku jest prosta - im więcej satelitów w polu widzenia odbiornika GPS, tym dokładniej będzie określona jego pozycja.
Sygnały z satelitów GPS to sygnały bardzo niskiej mocy, dla których istotną przeszkodą mogą być takie przeszkody jak wysokie budynki, duże konstrukcje wykonane z metalu, a nawet gęsta pokrywa drzew liściastych (szczególnie po opadach deszczu). Idealnym zatem miejscem do pracy robota byłby teren pozbawiony takich przeszkód, co w praktyce zdarza się jednak rzadko... Obecnie na niebie orbituje jednak wiele satelitów różnych systemów, z których korzystać może każdy odbiornik GPS: amerykańskiego pierwowzoru, czyli GPS, rosyjskiego GLONASS, europejskiego Galileo, czy chińskiego Beidou/Compass. Dostęp do tak szerokiej gamy sygnałów z satelitów systemów globalnej nawigacji daje niemal pewność, że urządzenie będzie w stanie określić swoją pozycję.

No dobrze, to po co w zasadadzie ta stacja referencyjna?
Jak już wspomnieliśmy, pozycja wyznaczana przez zwykły odbiornik GPS obarczona jest zawsze jakimś błędem. W przypadku jakby nie patrzeć precyzyjnego urządzenia jakim jest robot koszący, im dokładniej ta pozycja będzie wyznaczona, tym dokładniejsze będzie działanie całego systemu. Z pomocą idzie tu właśnie stacja referencyjna. Z uwagi na to, że stacja bazowa jest instalowana na stałe, w niezmiennym miejscu, wielokrotny pomiar jej pozycji może być wykonany z bardzo wysoką dokładnością. W uproszczeniu można powiedzieć, że stacja ta mierząc swoją pozycję z wykorzystaniem uśredniania tych pomiarów, po pewnym okresie czasu jest w stanie zdefiniować swoje położenie z wręcz centymetrową dokładnością. A skoro znamy dokładną (i stałą!) pozycję stacji referencyjnej oraz błąd z jakim mierzona jest w danej chwili pozycja w oparciu o dane z satelitów, to możemy przekazać robotowi poruszającemu się po trawniku poprawkę, dzięki której on również korzystać będzie z centymetrowej dokładności pomiaru pozycji! I do tego właśnie potrzebna jest komunikacja w czasie rzeczywistym pomiędzy stacją referencyjną a robotem koszącym.
Proste, prawda?
W rzeczywistości cały ten proces jest dość zaawansowaną technologią, której z punktu widzenia użytkownika nie ma sensu jednak głęboko rozważać. Działa i do tego sprawnie, więc zajmijmy się tym, na co mamy wpływ.

Komunikacja robota koszącego i stacji bazowej
Elementem niezbędnym w całej tej układance jest subskrypcja usług transferu danych, która umożliwi robotowi komunikację ze światem zewnętrznym. To dzięki tym połączeniom poprzez sieć 4G robot jest w stanie komunikować się ze STIGA Cloud i przekazywać dane dotyczące jego pracy, ale również pobierać dane, które do tej pracy są mu niezbędne. Zakupując autonomicznego robota koszącego otrzymujesz w pakiecie określony pakiet danych, który po jego wykorzystaniu trzeba będzie odnowić, poprzez zakup dodatkowego, nowego pakietu.

Istotnym faktem jest to, że połączenie pomiędzy robotem a aplikacją STIGA.GO zainstalowaną w Twoim telefonie nie zużywa w żaden sposób limitu danych w pakiecie przeznaczonym do pracy robota.

roboty autonomiczne na trawniku i opis ich przeznaczenia

Jaki pakiet transferu danych udostęniany jest w zestawie standardowym z zakupionym robotem koszącym STIGA?

Wszystkie autonomiczne roboty koszące STIGA dostarczane są z jasno określonym w jego specyfikacji pakietem godzin koszenia (lub inaczej pakietem transferu danych) powiązanym bezpośrednio z danym modelem robota oraz maksymalnym obszarem powierzchni koszonego trawnika. Limit danych w ramach tego pakietu jest rozliczany w chwili gdy robot opuszcza stację dokującą i rozpoczyna sesję koszenia. Zależnie od tego jak duża jest powierzchnia trawnika, czy też ile zostało zaplanowanych sesji koszenia, zużycie danych będzie różne. Transfer danych zostaje przerwany zawsze, gdy robot koszący wraca do stacji dokującej gdy kończy się sesja koszenia

 

autonomiczny robot stiga z symbolicznym oznaczeniem transferu danych

Kto odpowiada za usługę transferu danych?

Partenerem firmy STIGA w zakresie komunikacji 4G dla autonomicznych robotów koszących w Europie został Vodafone. Oto kilka powodów takiego wyboru:

  • Vodafone jest największą siecią w Europie co stanowi gwarancję glboalnej i pewnej komunikacji
  • użytkownik płaci tylko za "godziny koszenia", czyli transfer danych w czasie, gdy jego robot jest w trakcie pracy. Gdy pakiet danych zostanie wyczerpany, karta SIM zainstalowana we wnętrzu robota koszącego stanie się nieaktywna i zostanie ponownie aktywowana dopiero w chwili "doładowania" konta o kolejne godziny pracy
  • STIGA przykłada najwyższą uwagę do bezpieczeństwa i prywatności użytkowników. Z tego powodu zabezpieczamy komunikację pomiędzy robotem koszącym i siecią komórkową tak, aby możliwe było korzystanie wyłącznie z niezbędnych usług transferu danych. Z tego też powodu w robocie nie można zastosować karty SIM innego operatora niż dostarczona w pakiecie karta Vodafone

 

symboliczne oznaczenie powiadomień z aplikacji STIGA.GO

Jak sprawdzić ile godzin pracy pozostało do wykorzystania?

W aplikacji STIGA.GO znajdziesz odpowiednią sekcję z licznikiem wskazującym jak długo możesz jeszcze korzystać z robota. Gdy limit ten będzie się zbliżał ku końcowi, aplikacja STIGA.GO zacznie prezentować powiadomienia o bliskim końcu limitu danych i konieczności jego odnowienia. Aplikacja zaproponuje również, w oparciu o analizę dotychczasowej pracy robota, zakup najbardziej odpowiedniego pakietu danych.

 

Jak można zakupić dodatkowe godziny pracy robota koszącego?

Dodatkowe pakiety danych zakupić można wyłącznie za pośrednictwem aplikacji STIGA.GO. W aplikacji odnjadziesz sekcję dedykowaną i będziesz mieć możliwość dokonania płatności za pośrednictem VISA, Mastercard, Amex oraz PayPal.

Czy STIGA Cloud jest bezpiecznym rozwiązaniem?

Nie musisz się obawiać o bezpieczeństwo. Serwery na których uruchomiona jest usługa zlokalizowane są w Europie, co oznacza, że podlegają bardzo restrykcyjnym obowiązkom zapewnienia bezpieczeństwa danych

 

Zanim podejmiesz decyzję w kwestii zakupu i instalacji robota koszącego sugerujemy kontakt z naszymi doświaczonymi doradcami, którzy określą Twoje rzeczywiste potrzeby i zaproponują najkorzystniejsze rozwiązanie.


wróć